FAQ

Generelle spørsmål

Hvilke merker fører dere?

De fleste produktene vi fører har egne modellnavn, men er ikke av noe spesielt merke. Men det er også noen produkter som har merke, da er det som oftest egne kinesiske merker.

Selv om produktene ikke er av kjente merkevarer, kan de likevel inneholde deler/komponenter fra kjente merker som Samsung, HTC, Nokia og andre – det er det vi kaller OEM varer. De er ofte produsert på samme fabrikk som de mer kjente merkevarene, men selges umerket til en lavere pris.

Hvordan er kvaliteten på produktene?

Alle produkter du finner i Androidbutikken er håndplukket og grundig testet. Vi fører kun produkter med god kvalitet, og som har alle nødvendige godkjenninger for salg i Norge/Europa.

Kvaliteten er fullt på høyde med, og noen ganger faktisk bedre, enn for tilsvarende modeller fra kjente merkevarer. Normalt vil kvaliteten være bedre for de litt dyrere modellene enn tilfellet er for de aller billigste.

Du vil ikke finne billige «Kina-kopier» av dårlig kvalitet i Androidbutikken (produkter som gir seg ut for å være merkevare og har logo som er lik eller nesten lik til kjente merkevarer. Disse produktene har jevnt over dårlig kvalitet, og vil aldri bli tatt inn i vår butikk).

Selger dere (...produkt...)?

Vi selger kun de produktene som til enhver tid er listet i nettbutikken. Dersom du er på utkikk etter produkter som ikke er listet, kan dere sende oss en forespørsel, men i de fleste tilfeller vil vi svare at vi dessverre ikke fører dette produktet.

Har produktene norsk språk?

Hvilke språk som er installert står oppgitt i beskrivelsene, noen av dem har norsk men ikke alle.

Siden operativsystemet er Android, kan man enkelt laste ned og installere norsk språk og norsk tastatur fra Google Play, som er forhåndsinstallert på alle telefoner og nettbrett. Åpne Google Play, og søk etter «norsk språk» og «norsk tastatur», så finner du flere alternativer. De fleste er gratis.

Når det gjelder tilbehør som tastatur, har disse et engelsk oppsett og har ikke egne knapper for æ, ø og å.

Garanti og Angrefrist

Hvor lang garanti er det?

Alle produkter kommer med 12 mnd garanti. Garantien omfatter produksjonsfeil og skade som følge av transport.

Dersom du vil benytte deg av garantien, er det viktig at du tar kontakt så snart som mulig etter at en eventuell defekt er oppdaget, og gir oss en grundig forklaring på hva som er feil på produktet. Ta gjerne bilde og send med.

Vi vil så ta en vurdering på om dette er et problem som kan løses hos deg, eller om produktent må returneres for reparasjon. Ikke send produktet i retur før du har fått beskjed fra oss om å gjøre dette. Returfrakt av produkt blir dekket av kjøper, mens frakt tilbake for reparert vare dekkes av oss.

Garantien gjelder ikke for feil som er gjort av kjøper, som for eksempel at kjøper har bestillt feil farge eller har behandlet produktet på en uforsvarlig måte.

Hvor lang angrefrist er det?

Vanlige regler for angrefrist gjelder, det vil si at du har 14 dagers angrefrist på ditt kjøp. Kjøper som benytter seg av angrefrist, må gi beskjed til oss om dette så snart som mulig innenfor denne fristen, og returnere produktet i uåpnet forfatning sammen med ferdig utfylt angrefristskjema innen 3 uker. Dersom produktet er forseglet, må dette seglet ikke være brutt. Returfrakt dekkes av kjøper.

Angrefristskjema kan lastes ned her: Angrefristskjema

Betalingsalternativer

Hvordan betale?

Etter at du har lagt varene i handlekurven, klikker du deg videre til check-out siden og fyller ut alle personalie. Du velger så om du vil betale med PayPal eller via Bankoverføring.

Om du velger PayPal vil du bli tatt videre til paypal.com, hvor du enten logger deg inn på din konto hos dem eller oppretter en ny konto dersom du ikke har en fra før av. Når du er logget inn, godkjenner du betalingen og blir sendt tilbake til Androidbutikken.

Tilbyr dere faktura?

For øyeblikket tilbyr vi kun mulighet til å betale via PayPal eller via bankoverføring.

Vi vurderer fortløpende om vi skal legge inn flere betalingsalternativer, som f.eks faktura, kredittkort eller avbetaling.

Hvorfor velge PayPal?

PayPal er stor internasjonal betalingstjeneste (eid av eBay) som tilbyr ekstra sikkerhet i forbindelse med nettkjøp. Tjenesten er rask og lettvindt å bruke, og er den betalingsmetoden vi anbefaler. PayPal er gratis for kjøper å benytte, men krever at du har/oppretter en konto hos dem.

Alternativet er betaling via din nettbank, da må du være nøye på å skrive ordrenummer i meldingsfeltet. Vi tilbyr ikke betaling med KID. Du vil få informasjon om kontonummer, betalingsfrist og beløp tilsendt på e-post når du velger denne betalingsløsningen.

Betaling via nettbank tar normalt 3-5 virkedager avhengig av hvilken bankforbindelse du har, og dette vil forsinke utsendelse av produktet i forhold til å bruke PayPal, hvor betalingsinformasjonen blir overført med det samme.

Andre spørsmål

Spørsmål: Mange av produktene selges uten merke. Kan jeg i stedet sette mitt eget merke eller logo på dem?

Svar: Ja, det er mulig, men kun for store ordrer (minimum 100 stk.). Ta kontakt med oss dersom du ønsker å merke produktene med ditt eget merke og/eller logo.

Spørsmål: Hvorfor er noen av beskrivelsene på engelsk?

Svar: Produktbeskrivelsene kommer fra utenlandske leverandører, og blir automatisk matet inn etter hvert som det kommer nye produkter. Vi vil så manuelt oversette dem, men vi rekker ikke over alle på en gang. Så noen av beskrivelsene er derfor på engelsk. Om du lurer på noe i forbindelse med beskrivelser som er på engelsk, kan du kontakte oss for å få oversatt den beskrivelsen.

Spørsmål: I Androidbutikken finner du mange produkter definert som OEM, hva betyr egentlig det?

Svar: Original Equipment Manufacturer (OEM) er et begrep som brukes når ett selskap produserer en del eller delsystem som brukes i et annet selskaps sluttprodukt. Ofte er produktene produsert på samme fabrikk, og inneholder mange av de samme delene, som kjente merkevarer. Du vil derfor se at en del telefoner kan minne om telefoner fra Samsung, HTC, Sony og andre merker, da de ofte inneholder deler fra disse merkene.

Enkelte produkter kan være nesten identiske med originalvaren – ofte benytter fabrikkene seg av ledig produksjonskapasitet til å produsere flere enheter enn hva de har kontrakt på med merkevaren. Disse selges så uten merke/logo, eller under egne merkenavn (som ikke kan forveksles med originalmerket, til en mye lavere pris.

Dette må ikke forvekslses med det som kalles «Kina-kopier», som er produkter som gir seg ut for å være kjente merkevarer, men som i de fleste tilfeller ikke har i nærheten samme kvalitet som originalvaren. Den type dårlige kopier vil du ikke finne i Androidbutikken.